Elk kind telt mee


Kikker!

Het laatste thema van dit schooljaar. Ter introductie speelden we met de leerkrachten het verhaal: Kikker en een heel bijzondere dag. Haas had Kikker verteld dat deze dag een heel bijzondere dag zou zijn. Maar Kikker kwam er maar niet achter wat er dan zo bijzonder was aan deze dag. Uiteindelijk bleek dat hij zelf jarig was en dat zijn vrienden een feestje voor hem hadden georganiseerd.
 
                 Kikker ligt nog heerlijk te slapen.                   Rat zegt: iedere dag is een heel bijzondere dag!

We lezen heel veel verhalen van Kikker voor in de groep. De kinderen kiezen het verhaal "Kikker vindt een schat" uit om te spelen op de verteltafel. Met behulp van het boek bedenken ze samen wat er nodig is om het verhaal te kunnen spelen.
 
                                               Het huisje van Kikker.



Kikker en Beertje zijn in de kuil gevallen.              Rat komt met een ladder en gaat ze redden.
 
                            Jayden, Sybren, Ryan en Erika spelen het verhaal op de verteltafel.
 
De kinderen vouwen, schilderen, knippen en plakken de figuren uit de verhalen van Kikker.



Ook in de huishoek worden de verhalen van Kikker gespeeld. Milan en Ryan overleggen over hun rol.


Het thema werd afgesloten met het Kikkerfeest. Deze moeders speelden voor ons het verhaal: Kikker en de vreemdeling. Bedankt moeders, het was prachtig!!!!



Op het plein werden spelletjes gespeeld rond het thema Kikker.
Het was een super dag: heerlijk weer en blije kleuters! Alle hulpouders: bedankt!
 

 

De dierentuin

In onze groep werken we al enige tijd over de dierentuin. De kinderen brachten zelf veel dieren mee, allemaal moesten ze een plekje krijgen in de dierentuin die we in de klas gemaakt hebben.
Voordat we ze een plekje konden geven hebben we eerst onderzocht wat voor plek de verschillende dieren nodig hebben om zich prettig te voelen.
Zo kwamen we er achter waar ijsberen en pinguÔns leven, wat ze eten e.d.
Ook voor het juiste voer voor de dieren moest gezorgd worden. Gelukkig is er steeds een heel goede dierenverzorger aanwezig in de dierentuin. De bezoekers mogen soms helpen met voeren. Natuurlijk moet er eerst een kaartje gekocht worden. De kassamedewerker geeft ook rondleidingen in de dierentuin en vertelt over de dieren.
 

Tweetal gesprekken over de dieren die n de dierentuin leven. De kinderen vertellen elkaar wat ze al weten over de dieren: hoe heten ze, hoe zien ze eruit, wat eten ze, waar leven ze? Enz.

 

Bram mag helpen met het voeren van de ijsberen en pinguÔns.

 

Jayden en Finn kopen een kaartje aan de kassa.


Tijdens ons thema werken we ook met het project "Beestachtig".
In de klas bekijken en bespreken we steeds het werk van een kunstenaar.
Naar aanleiding van dit werk maken we zel ook kunstwerken.
 
Wit met zwart mengen tot verschllende tinten grijs. We schilderden prachtige olifanten met deze kleuren.

 


Fantasie dieren maken met pandakrijt, ook de rand van het schilderij werd helemaal versierd en ingevuld.
    Wat een prachtige kunstwerken werden het!!!
 

Voor de veelkleurige vogels, ook gemaakt naar aanleiding van een kunstwerk, maakten we een kooi, die paste perfect in onze dierentuin!
 

Naar aanleiding van een ruimtelijk kunstwerk van een hond maakten de kinderen honden van klei.
         Best een lastig werkje, de hond werd uit 1 stuk gemaakt.




Ziek zijn.

Ons nieuwe thema gaat over "ziek zijn". Een thema dat de kinderen erg aanspreekt. Iedereen is wel eens ziek geweest en de kinderen vertellen hun ervaringen aan elkaar. Ook hebben veel kinderen wel eens een bezoek aan de dokter gebracht en een deel van de kinderen is al eens bij de schoolarts geweest.
In onze klas hebben we een spreekkamer voor de dokter, een wachtkamer en natuurlijk is er ook een apotheek waar medicijnen gehaald kunnen worden met het recept van de dokter.
 

In twee- of in drietallen vertellen de kinderen elkaar over hun ervaringen met ziek zijn.
 
 
 
                            Mike en Dinand hebben een boek over de apotheek bestudeerd en zelf
                            bedacht hoe ze de apotheek in onze klas wilden bouwen.
                            Na het bouwen wordt de apotheek ingericht.    
 
 
                Een verkouden kind.                                                De dokter gemaakt van "blokjes".

 

Het been van Dave wordt vakkundig verbonden door Hugo.
 
De schoolarts kwam bij ons op bezoek. Zij vertelde wat de schooldokter allemaal doet en waarom dat is. We deden een quizje over: wat is gezond, wat is niet zo gezond? Alle kinderen mochten met de stethoscoop naar hun eigen hart luisteren en in het boek kijken met de "toverbril".

                               

Heel gek: als je zonder bril kijkt zie je maar een vlinder, met de "toverbril" op zijn het er ineens twee!


                     

Kerst

Na alle drukte rond Sinterklaas keert de rust weer in de groep.
Heerlijk rustig en sfeervol is de klas 's morgens als de kinderen binnenkomen. Met het haardvuur aan, heel veel lichtjes en natuurlijk een prachtige kerstboom.
De bakkerij wordt omgetoverd tot een Kerstwinkeltje. De kinderen die in de huishoek "wonen" mogen naar de kerstwinkel om spulletjes te kopen. De kinderen versieren de huishoek met de gekochte versieringen.
Het is steeds erg druk in het winkeltje, heel snel is bijna alles verkocht en ziet de huishoek er heel gezellig uit met een versierde kerstboom,kerstballen en kransjes.
 

Drukte in de kerstwinkel.
 

 

Het versieren van onze "berenboom" .

 
Schilderen en versieren van kerstkransen.


Kleuren en uitknippen van de figuren voor het stalletje in een kijkdoos.
 
            Kerstknutsels.                                            De stal wordt nagebouwd met de grote blokken

 

Sinterklaas

Wat hebben we weer genoten tijdens de Sinterklaastijd! Iedere dag keken we naar het Sinterklaasjournaal.
We zagen hoe de taart van Wellespiet steeds maar weer mislukte. Gelukkig konden we hem helpen. We hebben het recept uitgeprobeerd, onze taart was heerlijk! We hebben Wellespiet geschreven en verteld dat hij alle ingrediŽnten heel precies moest wegen. En toen hij dat deed lukte de taart die hij voor Sinterklaas ging maken heel erg goed.
 
We hadden een echte bakkerij in onze klas. Er werden heerlijke taarten en cakejes gebakken.
Het was steeds erg druk in de winkel, zelfs Sint en Piet kwamen taart kopen.
 


In tweetallen bouwden de kinderen boten. De boten moesten echt kunnen varen en er moesten zo veel mogelijk pakjes op meegenomen kunnen worden. In de watertafel werden de boten getest.



Yes! De boot kan echt varen!                                    Met deze boot liep het minder goed af.
 
Sint en Piet op de boot.


Nog even de pakjes netjes inpakken en de schoenen kunnen gevuld worden.
 
 

Schoentje zetten in de huishoek.                                          Sint en Piet op weg om de schoenen te vullen.
 
Bram als Sint
 

Excursie naar de heemtuin

 
Ook deze herfst zijn we weer op excursie geweest naar de heemtuin in Hoogkarspel.
Het was echt herfstweer, gelukkig wel bijna droog.
We luisterden naar het sprookje over kabouter Wilg die verliefd was op Roosje.
Ze mochten eigenljk niet trouwen, maar kregen uiteindelijk toch een huisje in het Wilgenroosje.
We zagen stukjes van de baard van kabouter Wilg hangen!
We hebben veel geleerd over zaden en vruchten en hebben onderzocht welke beestjes er leven onder een grote oude boomstam die op de grond ligt.
 

Beestjes zoeken bj de boomstam.



Marieke vertelt wat we gaan doen bij de Vlier.           Met de ogen dicht voelen welke zaden of vruchten er
                                                                        in de washandjes zitten. Soms prikt het aan je hand!

 


 

Lekker banjeren door de herfstbladeren hoort er natuurlijk ook bij!

 

Een afdruk maken van de schors van de walnoten boom met waskrijt.


De schoenenwinkel

Het eerste thema van dit schooljaar was: de schoenenwinkel. De kinderen konden veel vertellen en tekenen over eigen ervaringen met het kopen van schoenen. We zijn op bezoek geweest bij een schoenenwinkel, daar kregen we veel ideeŽn voor het inrichten van onze eigen schoenenwinkel.
We hebben ook een mevrouw geholpen, zij vond het moeilijk om te kiezen. De kinderen hebben haar goed geadviseerd, echte schoenenverkopers in de dop!
 

Het meten van de voeten in de schoenenwinkel.
 
 

Teksten maken: de naam van onze winkel en de teksten voor de verschillende soorten schoenen.

 
 

 

 

De verkopers hadden het druk, kinderen, vaders, moeders en baby's, allemaal hadden ze nieuwe schoenen nodig. Voeten werden opgemeten, schoenen gepast en gekeurd voor de spiegel. De verkoper liet de klant steeds even lopen en rennen om er zeker van te zijn dat de schoenen echt goed pasten.
 


Als de keuze is gemaakt kunnen de schoenen in de doos en kan er betaald worden.
 

 

 

Bram vond nieuwe schoenen kopen helemaal niet nodig, toen iedereen thuis kwam met nieuwe schoenen was had hij het eten klaar!

 

Natuurlijk maken de kinderen ook prachtige schoenen, van brooddeeg of van papier.
 

 







Nog even genieten van de foto's van ons thema "pannenkoekenrestaurant" van vorig schooljaar!

 

 
"Slagroom" overbrengen naar een schaal niet met een lepel maar met je neus!

 
  

 
Ober zijn is nog niet zo gemakkelijk! Het vraagt oefening en concentratie.
 
 
 
Kok Dinand aan het werk in ons restaurant in de klas.
 
  


 
 
Het allerleukste is natuurlijk: pannenkoeken eten!


Ter ere van vaderdag werden de vaders uitgenodigd om op school pannenkoekjes te komen eten.
Natuurlijk door de kinderen zelf klaargemaakt. Mason en zijn vader genieten ervan.
 
Met een zwemvlies een pannenkoek op het bord mikken. Zo aan het zien is de pannenkoek toch ergens anders terecht gekomen!


Thomas in actie met de slagroom.