Elk kind telt mee
Groep 6 schooljaar 2017-2018


Deze leuke groep met 24 kinderen komt  in groep 6 op de Meester Spigtschool in 2017-2018
14 meisjes en 10 jongens en 2 juffen.


Juf Kirsten werkt op maandag-dinsdag en woensdag.
Juf Silvia werkt op soms op woensdag en altijd op donderdag en vrijdag.
Op woensdag geen 2 juffen! Maar meestal juf Kirsten en soms juf Silva.


Onze klassenouders dit jaar zijn: Karin Schouten en Marijke Kwantes;
Zij helpen de leerkrachten en onze leerlingen bij het organiseren, regelen van uitjes, feestje e.d.




Kanjertraining is een belangrijk onderdeel in ons lesprogramma:



.

 De jarigen van onze groep in de maand september



We zijn de 1e schooldag begonnen met een opdracht over de afgelopen vakantie.
Met vragen als: in de vakantie heb ik / ben ik:
* een leesboek uitgelezen
* ben ik ziek geweest
* in een pretpark geweest
* van een vette glijbaan gegaan

De resultaten van dit geheel hangt in onze gang op ons nieuwe prikbord.

    

Met de Engelse lessen zijn we begonnen met de opdracht: :A ball about me".





Dinsdag 11 september zijn we met de groepen 3-4-5-6 naar dierenpark Amersfoort geweest voor het jaarlijkse schoolreisje.

  
Voor een aantal foto's: zie fotomapje groep 6

18 september:
We zijn nu begonnen met de techniekweken: in groepjes van 4 of 5 leerlingen moet er een knikkerbaan van papier worden gemaakt. We letten o.a. op samenwerking, stevigheid van de knikkerbaan, werking van de knikkerbaan en hoe het materiaal wordt gebruikt en het beste idee.

 
Voor meer foto's: zie mapje techniek.

Na deze techniekweek gaan we weer verder met ons W.O.-thema over de Romeinen.
We volgen de schooltv serie De Romeinen in ons land, werken in ons themaboekje en we gaan een muurkrant maken.

        

Tussen alle bedrijven door is het deze week(25 t/m 29 september) de Week van de pauzehap.

    
We proeven van muesli-notenbrood met margarine, druiven en blauwe bessen en komkommerschijven met als dipsausje pindakaas. Wat is lekker en gezond?! En wat nemen we zelf als gezonde pauzehap mee op vrijdag?!

Vanaf woensdag 4 oktober staat ook de KINDERBOEKENWEEK 2017 op ons programma:

        
Het thema dit jaar: GRUWELIJK ENG.
Ook wij gaan daar mee aan de slag middels een leuk werkboekje, het koken van "snot" en een verfmonster  maken.
 
DAG VAN DE LEERKRACHT: 5 oktober.

Wat een verrassing: de kinderen en de klassenouders hebben ons in het zonnetje gezet met bloemen en vlaggetjes en plantjes.  Heel erg bedankt hoor!!

    

In het kader van de kinderboekenweek hebben de kinderen zelf monsters van verf gemaakt: elke leerling zelf en ook een paar groepsmonsters:
 
            

 19 oktober: afsluiting thema De Romeinen:

De kinderen hebben in groepjes van 4 een muurkrant gemaakt en dat aan de rest van de klas gepresenteerd. Ook waren er tweetallen die een klein werkstukje hadden gemaakt en deze samen hebben gepresenteerd en ook solo werkstukjes zijn gepresenteerd.

Zie fotoalbum presentatie De Romeinen voor veel foto's!

 
    

Gymles 19 oktober: boeren en kwajongens
De laatste gymles voor een vakantie is meestal een gezellige les: de laatste paar minuten zijn gefilmd en via de link die de ouders hebben gekregen te zien op YouTube (alleen voor ouders en kinderen).
En een impressie in het fotoalbum op deze site.

De jarige van onze groep in november:



Van de herfstvakantie tot de kerstvakantie gaan we ons, meer dan anders, bezig houden met
 het thema muziek
 
       

Er is een fotomapje aangemaakt met foto's van de muziekles op woensdag 8 november:
keyboard spelen bij meester Pieter 
 
        
 
Ook gaan de kinderen aan de slag met het maken van een werkstukje over dieren.
In 2-tallen zoeken ze informatie over een eigen gekozen onderwerp.
    


We maken muziekinstrumenten (maandag 13 november)





Lego we do 2.0 (20-21-22 november)

WeDo 2.0 is een bouwset waarmee kinderen de wetenschap kunnen ontdekken. Leerlingen worden aangemoedigd om hun grenzen op het gebied van creativiteit te verleggen, onderzoek te doen, te ontwerpen, innovatie ontwerpen te maken en hun ideeŽn te delen met klasgenoten. Dit alles door de combinatie van veelzijdigheid van de LEGO stenen en de programmeermogelijkheden van digitale technologie. In samenwerking met groep 7 leerlingen zijn wij daarmee aan de slag gegaan.